Sistemul informatic al CNAS nu funcționează nici acum. Reprezentanții Casei de Asigurări: ”Oamenii mor oricum. Și cu sistem, și fără”

De , 18 iul., 2019, Ştiri

Miercuri, în cea de-a 17-zi de nefuncționare a sistemului informatic al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, purtătorul de cuvând al instituției a făcut o declarație de-a dreptul șocantă. 

Daniel Osmanovici, purtătorul de cuvânt al instituției, a declarat, pentru RFI, că „oamenii mor oricum. Și cu, și fără sistem.” Medicii nu pot, conform legii, să efectueze niciun fel de operațiuni medicale fără să le înregistreze prin cardul național de sănătate, riscând să achite contravaloarea lor din buzunar. În aceste condiții, pacienții care nu reprezintă urgențe ajung să fie trimiși acasă.
Daniel Osmanovici este fost jurnalist la Antena 1. În urmă cu un an, a devenit purtătorul de cuvânt al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate.
Pacienții reclamă că „numai bolnavii în stare gravă mai beneficiază de serviciile medicilor de familie, care oricum riscă să plătească din buzunar operațiunile pe care le fac fără a le putea valida în sistem”.

Casa Națională de Asigurări de Sănătate este, potrivit ministrului Sănătății, responsabilă pentru funcționarea sistemului informatic. Purtătorul de cuvânt al CNAS, Daniel Osmanovici, promite, la RFI, că „Pe, 18 iulie, va fi o primă tentativă de restartare a programului”.

Daniel Osmanovici mai spune însă că „Oamenii mor oricum, și cu, și fără sistem.”

Sistemului național care gestionează funcționarea cardurilor de sănătate este blocat astăzi pentru a 18-a zi consecutiv. Medicii de familie spun că el este complet blocat de la 1 iulie, în timp ce Casa Națională de Asigurări de Sănătate susține că problemele ar fi început pe 5 iulie.

Medicul Sandra Alexiu, președintele Asociației Medicilor de Familie București-Ilfov, a explicat pentru EVZ că „niciodată nu a fost o avarie atât de lungă. În momentul de față toți lucrăm offline. Acest lucru ne ajută, nu ne mai impută diferite servicii. Ei au mentenanță, dar nu o folosesc pentru că nu mai au oameni. În momentul în care avem o avarie, trimitem un e-mail în care semnalăm acest lucru. Acum, nici adresele de e-mail nu mai funcționează. Ne dau erori că acestea sunt pline. Vă dați seama câte erori au fost raportate? Din păcate ei nu au gândit un sistem alternativ când principalul sistem informatic nu funcționează. Foarte rar CNAS recunoaște că nu le merge sistemul. Fac acest lucru pentru că pentru ei ar reprezenta o pierdere”.
Pe data de 12 iunie, medicii de familie semnau o scrisoare deschisă adresată Guvernului, Ministerului Sănătății și Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, în care semnalau faptul că sistemul informatic este „în colaps total”.

Medicii de familie au acordat nota 0,33 sistemului informatic și afirmau atunci că „disfuncționalitățile sistemului creează probleme insurmontabile medicului de familie, atât la nivel birocratic cât și în comunicarea cu pacientul. De exemplu, documentele emise la un cabinet de medicină de familie (bilet de trimitere, rețetă electronică) trebuie validate în termen de maximum 72 de ore, însă au fost situații în care pe o perioada de 3 zile sistemul a funcționat, adunat, 2-3 ore.”

Articole similare

Lasa un comentariu